Review Vampyr

0
109

Se pare ca mult asteptatul joc creat de catre DONTNOD, intitulat Vampyr, a sosit in sfarsit pe cele 3 platforme: PC, PS4 si Xbox One. Vampyr poate parea un joc neasteptat din partea studioului care a creat jocul Life is Strange, dar acesta este un joc RPG de actiune ce are multe in comun cu Bioware si pare ca va aduce tot felul de povesti din partea jucatorilor.

Cine suntem

Joci ca Dr. Jonathan Reid, care este proaspat intors de pe frontul primului razboi mondial. Acesta se trezeste din morti ca vampir, insetat de sange si care sigur doreste niste raspunsuri. Jocul va pozitioneaza intr-un oras din Anglia, in anul 1918, in mijlocul unei crize umanitare de pandemie cu gripa spaniola. Cand Reid se trezeste, confuz si plin de adrenalina, ataca prima persoana care este langa el. Inainte de a-si putea procesa durerea profunda si confuzia, o „haita” de vanatori de vampiri sunt pe urmele lui. Ce mai inceput, nu-i asa?

De fiecare data cand va intalniti cu inamicii, acestia sunt mai puternici decat voi, ceea ce inseamna ca trebuie sa fiti mai prudenti cu fiecare intalnire si sa va folositi toate abilitatile pentru a reusi sa ii invingeti. In orice caz,  Vampyr se simte ca succesorul spiritual al cultului Vampire The Masquerade: Bloodline, dar mare parte din „politica” vampirilor a fost inlocuita de o drama interpersonala, o poveste intarita prin puterea alegerii.

Cu toate acestea, puteti interactiona cu orice personaj pe care il intalniti si puteti sa il omorati storcand pana la ultima picatura sangele din corpul lor, acesta oferindu-va o experienta semnificativa de stimulare. Cu cat sangele este mai bogat, pe baza starii sale sociale, a importantei in district si a altor factori pe care ii puteti descoperi cu ajutorul medicamentelor si informatiilor pe care le gasiti prin conversatii, cu atat veti obtine mai multa experienta.

Aceleasi conversatii pot debloca abilitatea de a pune mai multe intrebari personale, iar cunostintele acestea va pot ajuta atunci cand luati o decizie. Acest lucru inseamna, de asemenea, ca oricand veti omora pe cineva, fie personaj negativ sau un simplu cetatean, aceasta actiune va avea un efect de soc in intregul oras. Pretty cool!

I am Vampyr!

Pentru mine cea mai mare avere este puterea de a-i ajuta pe ei

Pentru cea mai mare parte a jocului, Vampyr se indreapta spre ideea ca Reid este un doctor altruist, un om neobosit, dedicat bunastarii pacientilor sai si care calatoreste prin oras, vazand diferitele nevoi ale lor. O mare parte din joc implica discutii cu colaboratorii spitalului, pacienti si cetateni din oras, despre modul in care se confrunta cu epidemia si despre construirea unui studiu de caz pentru a ajunge la vindecarea acestea epidemii. Uneori, problemele lor se pot rezolva simplu, alteori problemele pot fi rezolvate prin conceperea unui medicament in laborator.

Este imposibil totusi sa evitati faptul ca Reid trebuie sa consume sange pentru a supravietui, insa setea lui se manifesta in moduri mai subtile dar si mai diabolice decat o stare de foame. Fiecare lucru mic pe care Reid il face pentru cetatenii din Londra adauga la un „fond” de sanatate generala pentru fiecare dintre cele patru parti principale ale jocului, toate contribuind la bunastarea Londrei in ansamblu. Povestile orasului se schimba in functie de cine si daca cineva moare sau traieste.

In timp ce Reid cauta prin tot orasul pentru a descoperi ce se intamplase cu el, se indreapta spre lumea interlopa a vampirilor, iar aici exista o ierarhie a acestor „suferinzi”. Plimbandu-se pe strazile Londrei intre cartierele rezidentiale, Reid este o tinta sigura pentru vanatorii de vampiri, mutanti brutali subumani numiti Skals, fiare masive si elite de vampiri cu „inalta calificare”. Intampinarea oricaruia dintre ei inseamna ca este timpul sa luati o abordare mai activa si sa folositi „smecherii” pentru a scapa de inamici sau puteti pur si simplu sa va luptati cu ei folosind arme de foc si magie, iar fiecare magie pe care o folositi, va reduc rezistenta si va „costa” sange proaspat.

Behold my Power!

Principii de joc

Una dintre cele mai bune modalitati de a evita moartea este de a folosi XP-ul castigat pentru abilitati si upgrade-uri stat-uri. Puteti creste damage-ul provocat de muscaturi si puteti imbunatati cantitatea de sange pe care o „trageti” cu fiecare atac, dar cele mai interesante imbunatari apar sub forma de puteri „vampirice” avansate. Unele sunt simple, cum ar fi ascutirea ghearelor pentru a creste daunele provocate, dar puteti invata si „vraji” avansate, cum ar fi cea care va fierbe tot sangele din corpul victimei inainte de a exploda. In timp ce puteti castiga putin XP de la predarea medicamentelor sau de la uciderea dusmanilor, puteti lua o „pauza” si sa castigati mult mai mult XP de la uciderea unui singur cetatean din Londra.

Daca doriti, puteti lucra pentru a imbunatati vitalitatea si potentialul XP al tuturor din oras, dar asta inseamna sa va hraniti cu locuitorii acelui oras, iar aceasta din urma va va face invincibil pentru cateva ore, dar in schimb va face ca districtul sa „coboare” in haos total. Alternativ puteti juca jocul ca un vampir mult mai civilizat, obtinand sange doar de pe urma sobolanilor si cei care va ataca mai intai. Teoretic este posibil chiar sa joci jocul fara a ucide un singur suflet, cu exceptia catorva lupte obligatorii cu boss-i. Cu toate acestea mersul pe drumul „celui neprihanit” este jocul cel mai greu, mai ales ca inamicii o sa va atace in permanenta.

Eu unu am optat pentru o cale mai echilibrata, asemanatoare cu cea a lui Hannibal Lecter: „Bunatatea si misterul erudit, care coincide cu o predilectie pentru o prada salbatica a gunoiului liber din societate (ucigasul in masa, ocazional aici, un sef de crima acolo, intelegeti voi ideea).

Mai mult RPG decat Action

Concluzie

Vampyr se sprijina puternic pe partea RPG a spectrului de RPG-Actiune si desi este adesea o textura de povestire, este foarte usor sa te atasezi de personaje. De exemplu, un lucrator din fabrica asteapta la o interventie chirurgicala pentru a-i „repara” bratul aproape strivit, deoarece cei doi doctori prezenti nu pot fi de acord cu privire la o abordare a tratamentului. O asistenta medicala si un sofer de ambulanta se bazeaza pe Reid pentru a-si pastra secretul relatiei. Un predicator neordonat merge prin oras, arzand bolnavii in viata, crezand ca Dumnezeu i-a spus sa curete pandemia de gripa cu foc. In concluzie toata lumea cu care puteti conversa are o poveste de spus si marea majoritate dintre ei merita timpul necesar pentru a le auzi.

Astfel de situatii creeaza partea cea mai bine facuta din joc, povestea, si contribuie la sentimentul de „joc solid” din partea celor de la DONTNOD, un sentiment ce chiar daca pe alocuri incepe sa se piarda in umbra, niciodata nu reuseste sa dispara.